tisdag 2 april 2013

Nyfiken på...Stephanie Machemehl


Orange Box har en mycket uppskattad lärare i tyska och hennes namn är Stephanie Machemehl. Med sin bakgrund inom näringslivet är hon en stor tillgång för våra kunder som representerar olika branscher och behöver lära sig tyska för att underlätta arbetet och resandet i Europa.

Stephanie föddes i en liten stad mitt i Tyskland som hon flyttade ifrån vid 18 års-åldern för att sprida vingarna och plugga ekonomi, turism och marknadsföring/kommunikation vid olika universitet, däribland i London.

Det som fick Stephanie att slutligen flytta till Sverige, och säga upp sig från jobbet som marknadsföringschef för ett stort industriföretag i Berlin, var att hon hittade kärleken här. Flyttlasset gick 2006 och väl här funderade hon på hur hon skulle dra nytta av sina breda erfarenheter inom kommunikation, språk, marknadsföring och tyskt affärsliv. 

Resultatet blev att hon startade företaget Fundmark som hjälper små och medelstora företag att etablera sig i Tyskland. Språket är en viktig nyckel till en lyckad etablering utomlands och därför hjälper hon även Orange Box kunder med tysk affärskommunikation. 

"Kommunikation är en stor del av mitt jobb och jag gillar att träffa nya människor. Det är kul att jobba med sitt modersmål och lära ut språket till människor som vill lära sig. Och jag anstränger mig alltid för att forma lektionen efter just hans eller hennes behov för att de ska få ut största möjliga nytta av lektionen", säger Stephanie.
På kontoret är det full fart på Stephanie. Hon träffar ofta sina kunder one-to-one och efter en lektion bär det i rask takt vidare till nästa uppdrag. 

Vad gör du när du inte undervisar på Orange Box eller jobbar med ditt företag?
"Jag umgås mycket med familjen och tränar en hel del. Anmälan till Vårruset är inskickad! Annars ger jag tid åt min dolda talang - den lilla hantverkaren som bor inne i mig. Jag gillar att tapetsera och måla, spackla, borra hål, sätta upp hyllor och bygga ihop möbler. Men roligast är att inreda när allt bygge är klart."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar