tisdag 26 februari 2013

Möt en Orange Box-kund: Rob Worrall

Rob Worrall bor i Malmö och är Head Of Managed Cloud Services- Sweden South på företaget Proact. Sedan början av året får han undervisning cirka två timmar i veckan. Tillsammans med språkläraren Pia Williamson förbättrar han sin svenska med fokus på professionellt affärsspråk.



1. Vad är huvudanledningen till att du bor i Sverige och vill lära dig svenska?

Som många engelsmän träffade jag en snygg svensk tjej för några år sen och blev kär i henne direkt. Efter vi gifte oss så sa hon att hon ville flytta tillbaka till Malmö så på ett sätt hade jag inget val!


2. Vilken användning för svenska har du i ditt arbete?

I början pratade jag svenska bara som kallprat, men nu för tiden försöker jag prata svenska hela tiden med kollegor och kunder och fastän jag ofta har fel med grammatiken osv. så verkar alla imponerade att jag försöker.

3. Vad är det svåraste med svenskan?

Jag gillar ordning och reda, jag tycker att det är mycket bättre när det finns regler i grammatiken och när man vet hur man kan ändra ord m.m, men ibland i svenskan finns det regler som är ”bara för att de är” och det är väldigt frustrerande!

4. Vad är bra med Pias sätt att undervisa?
Pia har en perfekt balans eftersom hon är både snäll och tuff. Oftast när hon förklarar någonting för mig så förstår jag första gången - det kan inte vara fel?

5. Finns det någon fördel eller oväntad effekt av att lära sig svenska som är ett så litet språk?

Största fördelen, utan tvekan, är när vi är på semester. Det brukade vara svårt att förhandla med människor på marknaden i t.ex. Egypten eftersom de kunde förstå vad vi sa - nu kan vi diskutera vad vi tycker på svenska i hemlighet - mycket bättre.

6. På vilket sätt är arbetslivet/affärsklimatet annorlunda i Sverige jämfört med i Storbritannien?

Största saken för mig förra året var sommaren. Jag visste inte att alla tog ledigt i juli, så jag satt ensam på kontoret i fyra veckor! Men nu har jag lärt mig och ska njuta av den långa svenska sommaren det här året istället!

Pia om Rob: 
Rob Worrall är en härlig och sprudlande person som verkligen bjuder på sig själv! Innan han kom till Sverige med sin svenska fru läste han svenska för att kunna få en tjuvstart när han väl kom hit, men alla vill så klart prata engelska med honom! Att inte använda språket har fått har fått hans självförtroende att vackla. Rob är ansvarig för en avdelning på företaget Proact, och måste kunna prata svenska med sina medarbetare och hålla föredrag på svenska.

Därför jobbar vi mycket med att uppväcka den grammatik som han tidigare lärt sig. Han håller föredrag för mig och vi arbetar med språket så att han ska känna sig så säker som möjligt med att prata framför publik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar