Nu har det visat sig vara
tvärt om. Forskning visar att barn föds som språkliga världsmedborgare men att
de inom ett år har vant sig vid ljudet av sitt modersmål och lyssnar in sig på
de ljud och betoningar som hör till det. Ett barn får simultan tvåspråkighet om
det lär sig två språk före tre års ålder. Om ett andra språk etableras efter
tre års ålder kallas det successiv tvåspråkighet. Barnen kanske börjar tala något senare än vanligt men får samtidigt förmågan att simultant tänka på två språk.
Det verkar knappt finnas några negativa aspekter alls. Bland annat verkar tvåspråkiga ha en bättre förmåga att sätta sig in i andras situation, de kan enklare blockera det de redan vet och se saken från den andra sidan. Tvåspråkigheten gör att hjärnan ständigt utmanas och hålls levande då två språk alltid konkurrerar i bakhuvudet. Det har även visat sig att tvåspråkiga i lägre grad utvecklar demens i ålderdomen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar